Trvale aktuální vychovatel a vzor
Může kněz sám, chudý a bez podpory, otevřít oratoře, odborné dílny, školy, vysoké školy, misie, postavit kostely a svatyně po celém světě? Je to možné, a právě o tom mluví svatý Jan Bosko (1815-1888), Boží muž, kterého doprovází Maria Pomocnice křesťanů, Maria Auxilium Christianorum, jejíž svátek připadá na 24. května. Maria Pomocnice křesťanů a Nejsvětější Eucharistie byly dva pilíře existence mystického Dona Boska, který hojně sklízel z Boží Prozřetelnosti a jeho setba přinášela zázračné plody v době, kdy bludy a pronásledování církve byly na denním pořádku.
To vše umožnila jeho svatost a mimořádná pedagogika založená na autentickém evangeliu. "Každý, kdo čte Život Dona Boska," čteme v mistrovském díle, které právě vydalo nakladatelství Edizioni Piane, Don Bosco educatore od salesiána otce Pietra Ricaldoneho (str. 772, 35,00 €), "se snadno přesvědčí, že věrný svým nebeským aspiracím chtěl, aby veškerá jeho práce pro mládež a duše - v Becchi, v Chieri, v Turíně; jako pastýř a jako malý akrobat; jako klerik, jako kněz a jako zakladatel Salesiánské společnosti - byla v každé době a za všech okolností poháněna nejčistší láskou a oživována dobročinností" (s. 96).
Otec Ricaldone (1870-1951) byl čtvrtým nástupcem Dona Boska ve funkci hlavního rektora salesiánské kongregace v letech 1932-1951, který osobně poznal Otce a Mistra mladých a byl také zakladatelem Papežské salesiánské univerzity. Během svého mandátu posílil salesiánské domy, semináře, odborná střediska a dokončil kanonizaci Dona Boska a matky Marie Mazzarellové, spoluzakladatelky Dcer Panny Marie Pomocnice křesťanů. Právě jemu vděčíme za sepsání impozantního pedagogického spisu, aplikovaného teoretického rozboru výchovné metody největšího pedagoga všech dob, svatého Jana Boska, definovaného jako Otec a Učitel mladých.
Obdivuhodný otec: jistý, pevný, milý. "Láska, kterou chtěl," říká otec Ricaldone, "jako cíl a nástroj výchovného apoštolátu, je vždy tou nejčistší láskou, kterou lze čerpat pouze ze zdroje nekonečné Lásky. A světec nikdy neúnavně opakoval, že duší, podstatou, nejvyšším principem jeho výchovného systému je láska, a často zašel tak daleko, že stručně prohlásil: 'Preventivní systém je láska'" (s. 97).
"Preventivní systém" Dona Boska, pokud se bere doslova, je vždy úspěšný. Je založena na třech pilířích: Rozum, Náboženství, Laskavost. Zakladatel salesiánů (sv. František Saleský byl jeho velkým teologickým vzorem) psal o pedagogice a především v praxi přinášel plody své preventivní metody. Na těchto třech sloupech vybudoval vynikající výchovnou a vzdělávací architekturu, která dokáže z dětí a mladých lidí vytáhnout to nejlepší (umění maieutiky) ve svobodě Kristovy pravdy.
Don Bosko byl autoritativní otec, nikdy ne autoritářský: stačilo mu, aby nechal na lavici svůj trikot, aby ve třídě zachoval ticho, když byl naléhavě vyzván. A když se vrátil, nikdo nebyl nalezen na svém místě nebo v koutě. Jeho tajemství spočívalo v tom, že byl moudrým otcem, přičemž moudrost byla spojena s touhou po tom nejlepším pro své děti: "být dobrými křesťany a bezúhonnými občany". Napsal: "Celá praxe tohoto systému vychází ze slov svatého Pavla, který říká: Caritas benigna est... Omnia suffert, omnia sperat, omnia sustinet: Charita je dobrotivá a trpělivá; všechno trpí, ale ve všechno doufá a všechny nesnáze snáší. Proto může preventivní systém úspěšně uplatňovat pouze křesťan" (Rule, 90). Při opětovném čtení stránek, které Don Bosko napsal o svém preventivním systému, o svých konferencích, o promluvách na dobrou noc k chlapcům z oratoře Valdocco a mnoha dopisů v obsáhlém Epištoláři, cítíme především "nevýslovnou jemnost" (s. 97). Tyto dokumenty spolu s konstitucemi, předpisy salesiánských domů, vzpomínkami, které napsal svému oblíbenému synovi donu Michele Rua (1837-1910), když ho poslal založit první salesiánský dům mimo Turín, v Mirabello Monferrato (AL), tvoří Magnu chartu pedagogiky, kterou založil svatý Jan Bosko, a to vše prostoupené a provoněné nejčistší láskou. Salesiánský vychovatel, ať už ředitel nebo poradce nebo katecheta nebo učitel nebo asistent nebo v jakékoli jiné funkci, je a musí být podle Dona Boska vždy osobou paulínské lásky (oheň nekonečné lásky v duši), protože když "láska chřadne, věci už nejdou dobře!" (s. 97).
Právě prostřednictvím této Magny charty otec Ricaldone odborně a brilantně vypracoval příručku, která by neměla chybět v žádné pedagogické instituci.
Don Bosko byl mistrem škol, ale především duší! Duše je totiž to, co nejvíce potřebuje být formováno: poznání a věda dobře rostou tam, kde je rozumná duše, o kterou se pečuje a která je formována ve světle katolického náboženství. Se zdravým realismem a vyvážeností realizoval pedagogiku pro děti a mládež, která je spojena se zásadami evangelia a směrnicemi církevního magisteria. Byl si dokonale vědom toho, že lidská přirozenost je zkažená prvotním hříchem, a proto více inklinuje k hříchu, neřesti a zemi než k dobru, ctnosti a transcendentnu, a proto působil na mladé lidi tím, že jim zabraňoval ve zlu a hříších, místo aby se věnoval represím nebo liberalismu, což byly oba soudobé systémy jeho doby. Liberalismus, přijatý novými pedagogickými teoriemi, zamořil školský svět svými revoltami proti otcovské autoritě, školské hierarchii a katolickým pedagogickým metodám. Tváří v tvář selhání v rodině a ve škole revolučními myšlenkami, které ničí a rozkládají správné a vyvážené formování člověka - v 19/20 letech je člověk již zkamenělým člověkem, připraveným či nepřipraveným čelit životu - se můžeme opřít jen o určitou pedagogiku s blahodárnými výsledky, která otevírá onu jednoduchou a základní otázku: "Čím budou a co budou dělat, až vyrostou?
Často používal výrok svatého Františka Saleského: "Na lžíci medu nachytáš víc much než na sud octa. Uplatňoval pravidla savojského biskupa, aby přivedl duše k Bohu lásky, a s úsměvem a zdravou veselostí neustále využíval Otcovu láskyplnost. Jen srdce se může stát pánem srdcí: bilo v něm Srdce Trojjediného Boha, a proto vítězil s velkou lehkostí. Nemiloval totiž tvory pro lidské cíle, ale jen a vždy z lásky k Bohu a proto, aby jim činil dobro. "To, co mladé lidi přitahuje víc než cokoli jiného," učil salesiánské učitele a profesory, "jsou dobré recepce: aby se dosáhlo dobrých výsledků ve výchově mládeže, je třeba studovat způsob, jak se udělat milovaným, aby se pak stal obávaným" (s. 99). Jedině tak může být výchovné působení plodné pro křesťanskou civilizaci.
26. září 1868 řekl: "Poté, co jste uvedli do praxe všechna pravidla domu, dbejte na to, aby je dodržovali i mladí lidé... Zároveň s nimi zacházejte s velkou láskou, když je budete varovat... Právě prostřednictvím této Magny Charty otec Ricaldone obratně a brilantně sepsal příručku, která by neměla chybět žádnému dnešnímu učiteli, lektorovi, vychovateli (včetně rodičů), často a ochotně podřizují pedagogickým směrům, které vycházejí z montessoriovské (liberální a zednářské), progresivní a globalistické linie, kde nachází své místo indoktrinace genderové ideologie a kde jsou humanitní vědy deformovány a přizpůsobovány revolučnímu, tvrdošíjně a násilně protikřesťanskému myšlení. Učiň je odvážnými, povzbuď je k trpělivosti... Udělej to nejen s těmi, kteří jsou oblíbení, dobří, mají mnoho důvtipu, ale i s těmi, kteří jsou málo ctnostní, málo důvtipní, a také se špatnými. Není snad v evangeliu napsáno, že Ježíš řekl, že zdraví nepotřebují lékaře?" (s. 99).
Don Bosko, učitel generací a generací mladých lidí, přinesl zázračné ovoce v době, kdy bludy a pronásledování církve byly na denním pořádku. Jeho svatost a výjimečná pedagogika založená na evangeliu a je trvalým jsným světlem uprostřed současných zmatků.
To vše umožnila jeho svatost a mimořádná pedagogika založená na autentickém evangeliu. "Každý, kdo čte Život Dona Boska," čteme v mistrovském díle, které právě vydalo nakladatelství Edizioni Piane, Don Bosco educatore od salesiána otce Pietra Ricaldoneho (str. 772, 35,00 €), "se snadno přesvědčí, že věrný svým nebeským aspiracím chtěl, aby veškerá jeho práce pro mládež a duše - v Becchi, v Chieri, v Turíně; jako pastýř a jako malý akrobat; jako klerik, jako kněz a jako zakladatel Salesiánské společnosti - byla v každé době a za všech okolností poháněna nejčistší láskou a oživována dobročinností" (s. 96).
Otec Ricaldone (1870-1951) byl čtvrtým nástupcem Dona Boska ve funkci hlavního rektora salesiánské kongregace v letech 1932-1951, který osobně poznal Otce a Mistra mladých a byl také zakladatelem Papežské salesiánské univerzity. Během svého mandátu posílil salesiánské domy, semináře, odborná střediska a dokončil kanonizaci Dona Boska a matky Marie Mazzarellové, spoluzakladatelky Dcer Panny Marie Pomocnice křesťanů. Právě jemu vděčíme za sepsání impozantního pedagogického spisu, aplikovaného teoretického rozboru výchovné metody největšího pedagoga všech dob, svatého Jana Boska, definovaného jako Otec a Učitel mladých.
Obdivuhodný otec: jistý, pevný, milý. "Láska, kterou chtěl," říká otec Ricaldone, "jako cíl a nástroj výchovného apoštolátu, je vždy tou nejčistší láskou, kterou lze čerpat pouze ze zdroje nekonečné Lásky. A světec nikdy neúnavně opakoval, že duší, podstatou, nejvyšším principem jeho výchovného systému je láska, a často zašel tak daleko, že stručně prohlásil: 'Preventivní systém je láska'" (s. 97).
"Preventivní systém" Dona Boska, pokud se bere doslova, je vždy úspěšný. Je založena na třech pilířích: Rozum, Náboženství, Laskavost. Zakladatel salesiánů (sv. František Saleský byl jeho velkým teologickým vzorem) psal o pedagogice a především v praxi přinášel plody své preventivní metody. Na těchto třech sloupech vybudoval vynikající výchovnou a vzdělávací architekturu, která dokáže z dětí a mladých lidí vytáhnout to nejlepší (umění maieutiky) ve svobodě Kristovy pravdy.
Don Bosko byl autoritativní otec, nikdy ne autoritářský: stačilo mu, aby nechal na lavici svůj trikot, aby ve třídě zachoval ticho, když byl naléhavě vyzván. A když se vrátil, nikdo nebyl nalezen na svém místě nebo v koutě. Jeho tajemství spočívalo v tom, že byl moudrým otcem, přičemž moudrost byla spojena s touhou po tom nejlepším pro své děti: "být dobrými křesťany a bezúhonnými občany". Napsal: "Celá praxe tohoto systému vychází ze slov svatého Pavla, který říká: Caritas benigna est... Omnia suffert, omnia sperat, omnia sustinet: Charita je dobrotivá a trpělivá; všechno trpí, ale ve všechno doufá a všechny nesnáze snáší. Proto může preventivní systém úspěšně uplatňovat pouze křesťan" (Rule, 90). Při opětovném čtení stránek, které Don Bosko napsal o svém preventivním systému, o svých konferencích, o promluvách na dobrou noc k chlapcům z oratoře Valdocco a mnoha dopisů v obsáhlém Epištoláři, cítíme především "nevýslovnou jemnost" (s. 97). Tyto dokumenty spolu s konstitucemi, předpisy salesiánských domů, vzpomínkami, které napsal svému oblíbenému synovi donu Michele Rua (1837-1910), když ho poslal založit první salesiánský dům mimo Turín, v Mirabello Monferrato (AL), tvoří Magnu chartu pedagogiky, kterou založil svatý Jan Bosko, a to vše prostoupené a provoněné nejčistší láskou. Salesiánský vychovatel, ať už ředitel nebo poradce nebo katecheta nebo učitel nebo asistent nebo v jakékoli jiné funkci, je a musí být podle Dona Boska vždy osobou paulínské lásky (oheň nekonečné lásky v duši), protože když "láska chřadne, věci už nejdou dobře!" (s. 97).
Právě prostřednictvím této Magny charty otec Ricaldone odborně a brilantně vypracoval příručku, která by neměla chybět v žádné pedagogické instituci.
Don Bosko byl mistrem škol, ale především duší! Duše je totiž to, co nejvíce potřebuje být formováno: poznání a věda dobře rostou tam, kde je rozumná duše, o kterou se pečuje a která je formována ve světle katolického náboženství. Se zdravým realismem a vyvážeností realizoval pedagogiku pro děti a mládež, která je spojena se zásadami evangelia a směrnicemi církevního magisteria. Byl si dokonale vědom toho, že lidská přirozenost je zkažená prvotním hříchem, a proto více inklinuje k hříchu, neřesti a zemi než k dobru, ctnosti a transcendentnu, a proto působil na mladé lidi tím, že jim zabraňoval ve zlu a hříších, místo aby se věnoval represím nebo liberalismu, což byly oba soudobé systémy jeho doby. Liberalismus, přijatý novými pedagogickými teoriemi, zamořil školský svět svými revoltami proti otcovské autoritě, školské hierarchii a katolickým pedagogickým metodám. Tváří v tvář selhání v rodině a ve škole revolučními myšlenkami, které ničí a rozkládají správné a vyvážené formování člověka - v 19/20 letech je člověk již zkamenělým člověkem, připraveným či nepřipraveným čelit životu - se můžeme opřít jen o určitou pedagogiku s blahodárnými výsledky, která otevírá onu jednoduchou a základní otázku: "Čím budou a co budou dělat, až vyrostou?
Často používal výrok svatého Františka Saleského: "Na lžíci medu nachytáš víc much než na sud octa. Uplatňoval pravidla savojského biskupa, aby přivedl duše k Bohu lásky, a s úsměvem a zdravou veselostí neustále využíval Otcovu láskyplnost. Jen srdce se může stát pánem srdcí: bilo v něm Srdce Trojjediného Boha, a proto vítězil s velkou lehkostí. Nemiloval totiž tvory pro lidské cíle, ale jen a vždy z lásky k Bohu a proto, aby jim činil dobro. "To, co mladé lidi přitahuje víc než cokoli jiného," učil salesiánské učitele a profesory, "jsou dobré recepce: aby se dosáhlo dobrých výsledků ve výchově mládeže, je třeba studovat způsob, jak se udělat milovaným, aby se pak stal obávaným" (s. 99). Jedině tak může být výchovné působení plodné pro křesťanskou civilizaci.
26. září 1868 řekl: "Poté, co jste uvedli do praxe všechna pravidla domu, dbejte na to, aby je dodržovali i mladí lidé... Zároveň s nimi zacházejte s velkou láskou, když je budete varovat... Právě prostřednictvím této Magny Charty otec Ricaldone obratně a brilantně sepsal příručku, která by neměla chybět žádnému dnešnímu učiteli, lektorovi, vychovateli (včetně rodičů), často a ochotně podřizují pedagogickým směrům, které vycházejí z montessoriovské (liberální a zednářské), progresivní a globalistické linie, kde nachází své místo indoktrinace genderové ideologie a kde jsou humanitní vědy deformovány a přizpůsobovány revolučnímu, tvrdošíjně a násilně protikřesťanskému myšlení. Učiň je odvážnými, povzbuď je k trpělivosti... Udělej to nejen s těmi, kteří jsou oblíbení, dobří, mají mnoho důvtipu, ale i s těmi, kteří jsou málo ctnostní, málo důvtipní, a také se špatnými. Není snad v evangeliu napsáno, že Ježíš řekl, že zdraví nepotřebují lékaře?" (s. 99).
Don Bosko, učitel generací a generací mladých lidí, přinesl zázračné ovoce v době, kdy bludy a pronásledování církve byly na denním pořádku. Jeho svatost a výjimečná pedagogika založená na evangeliu a je trvalým jsným světlem uprostřed současných zmatků.
Cristina Siccardi