Ježíš Věčný Velekněz
V krátkém, ale velkolepém a tajemném žalmu (109,4) David prorocky oznamuje, že Mesiáš v sobě sjednotí královskou a kněžskou důstojnost. Jeho kněžství je dále přesněji charakterizováno jako věčné podle řádu Melchizedecha. „Pán přísahal a nebude litovat: Jsi knězem navěky, podle řádu Melchizedechova“.
Svatý Pavel také připisuje Pánu věčné kněžství (Žd 7:24: sempiternum sacerdotium). Nyní bude vysvětleno, jak by mělo být vykládáno pokračování Kristova kněžství, aby bylo možné posoudit důstojnost kněžské funkce na jedné straně a jejího výkonu na straně druhé. Na kříži Kristus naplnil svůj úřad velekněze, pro který byl v době svého vtělení povolán a posvěcen. Poté, co smazal hříchy světa jedinou krvavou obětí svého života, nyní sedí po pravici Otce a již neumírá: proto si zachovává svou nepomíjející kněžskou důstojnost.
Církev ve skutečnosti na svátek každého svatého biskupa zpívá, že Bůh „ho učinil knížetem, aby mu důstojnost kněžství patřila na věky“; proto je kněžský charakter v posvěcené duši nesmazatelně zapsán. Přidejte k tomu, že síla a ovoce jediné Kristovy oběti setrvávají na věky. Jako velekněz budoucích statků (Žd 9:12) prostřednictvím své krvavé oběti nezískal pozemské a prchavé poklady, ale získal nás a nový neporušitelný život Milosti a slávy. Kněžská služba, její důstojnost a drahocenné požehnání nikdy nepřestávají a zůstávají nezměnitelné po celou věčnost. Patří k věčnému kněžství Kristovu a jsou nevyčerpatelné: totéž znamená i pokračování kněžské činnosti. Oslavený Spasitel pokračuje ve své kněžské funkci, ve své práci zprostředkování přímluvy za spásu lidstva, a to především dvěma způsoby: v nebi prostřednictvím plné autority přímluvy a na Zemi obětováním eucharistické oběti: obojí až do konce světa; to znamená, dokud poslední vyvolená duše nevstoupí do blaženosti ráje.
To, že Kristus v nebi je naším přímluvcem u Otce, se často připomíná v Písmu svatém. Před svým utrpením a smrtí uklidňoval a povzbuzoval učedníky, kteří upadli do hlubokého smutku, příslibem, že v nebi za ně bude prosit Otce (Jan 14:16). Apoštol Pavel píše, že Kristus poté, co zemřel a byl vzkříšen, sedí po pravici Otce a přimlouvá se i za nás (Římanům 8:34). A v dalším dopise říká: „Kristus má kněžství, které nikdy nekončí; a proto má moc zachránit ty, kteří se blíží k Bohu skrze toho, který je živý a přimlouvá se za nás“. Stejná pravda je vyjádřena také v následujících slovech: „Ježíš šel do nebe, aby se za nás objevil před Bohem“. Abychom lépe ocenili přítomnost Krista „v Božích očích za nás“ a jeho „trvalé zprostředkování přímluvy za nás“, musíme nejprve vzít v úvahu modlitbu, kterou se Vykupitel modlil během svého smrtelného života na Zemi.
Modlitba naplnila celý Ježíšův život: jaký byl vlastně jeho pobyt a putování po zemi, ne-li nevýslovný svatý tajemný život přímluvy, meditace a rozjímání? Modlil se v jeslích, v jeruzalémském chrámu, na útěku do Egypta, v chýši Nazaretské a na poušti. Během svého veřejného života často odcházel do samoty, zejména v horských oblastech, kde strávil noc v modlitbě; když se modlil, zvedl oči k nebi před zázraky a požehnáním; zatímco se modlil na posvátné hoře, byl proměněn v oslnivém světle; v době svého utrpení - od začátku do konce - vytrval v nejskromnější modlitbě s horlivou láskou k oběti: modlil se při poslední večeři, na Olivové hoře a na kříži. Ježíš vstoupil do světa s modlitbou, v modlitbě, žil i trpěl.
Ale jaký význam, jakou sílu a účinnost měla jeho nejposvátnější modlitba a přímluva ve vztahu k dílu vykoupení? Nechtěl získat naši spásu pouze skrze dostiučinění a zásluhy, ale také modlitbou; ve skutečnosti všechny poklady milosti, které získal svým životem, utrpením a smrtí, chtěl také získat pro nás modlitbami, a tak udělat vše pro svou vinici (Iz 5,4). Tento duch a smysl modlitby, kterými bylo božské Srdce Ježíšovo vždy prostoupeno, dával zjevnou hodnotu a zásluhy jeho oběti utrpení a smrti, obětování Jeho těla a prolité krve: modlitba je ve skutečnosti duše oběti. Tímto způsobem Vykupitel uskutečnil Boží vůli a modlitbou dovršil své dílo: modlitbou vykoupil svět a zachránil lidstvo.
Ale nejen „ve dnech svého těla“, tj. za svého smrtelného života, Pán „přednášel modlitby a prosby tomu, kdo ho mohl zachránit před smrtí, spolu s hlasitým výkřikem a slzami, a byl vyslyšen pro svoji zbožnost a úctu“. (Pro Sua reverentia“ - Žid 5,7), ale také ve slávě Nebes žije jako obhájce a přímluvce celého lidstva, aby je plně přivedl k plnosti spásy, kterou mu získal. Účelem jeho nebeské přímluvy je zprostředkovat nám plody milosti získané a shromážděné na kříži. Existují dobré důvody domnívat se, že Kristus se za nás skutečně přimlouvá u Otce. Protože ve skutečnosti by božské Srdce Ježíšovo, které se na Zemi tak často, s takovou intenzitou a naléháním modlilo a prosilo za nás, by nyní - ve své nebeské podobě - nemělo překládat naléhavě svou žádost Otci, svou horoucí touhu po naší spáse?
Tato modlitba Spasitele ve slávě, kterému je dána veškerá vláda a moc na nebi i na Zemi (Mt 28, 18), je nesrovnatelně dokonalejší, mocnější a účinnější než modlitby všech andělů a svatých: není to jen prostě lidská i božská modlitba, jako byla ta, kterou Kristus přednesl na Zemi a která byla vždy vyslyšena (Jan 11:42), ale modlitba věčného velekněze, který za cenu své krve získal všechny tyto statky a všechny milosti, protože nás chce spasit, a proto má plné právo na to, co nám chce obstarat a dát. To, oč Pán takto žádá, musí díky svým nekonečným zásluhám neomylně získat. „Zeptejte se mě a já vám dám dědictví jako dědictví, ve vašem vlastnictví do konce země“ (Ž 2,8): tak mluví Otec k Synu, který sedí po jeho pravici a čeká, až budou všichni nepřátelé položeni k jeho nohám, to znamená, že Mu zcela podléhají. V této výslovné přímluvě, skrze kterou Kristus předkládá naši věc Otci, je zde také nabídka oběti ze smrti utrpěné na kříži a s ní i získané zásluhy. Kristus „se za nás představuje v přítomnosti Boží“; to znamená, že předkládá a drží před očima Otce své utrpěné rány, svou prolitou krev a smrt přijatou na kříži, aby Ho pohnul, aby nám získal Jeho shovívavost, Jeho milosrdenství a milost. To je také jeden z důvodů, proč si Vykupitel chce uchovat slavné rány na svém proměněném těle navždy. Tyto znaky Jeho krvavého utrpení a boje ukazují Otci, jakou cenu zaplatil za to, aby nás vysvobodil (Gal 4,31).
Radio Roma Libera