Menu


Reskript na tradiční mší

 

Důležitá tisková zpráva k Roche-Rescriptu ( zde ), která objasňuje, co znamená (a co neznamená). Reskript byl zveřejněn na svátek Svaté tváře … přinejmenším urážlivý. Naší odpovědí však musí být Modlitba obsažená v Novéně ke Svaté Tváři: Vstaň, Pane, a rozpráš své nepřátele, ať ti, kdo tě nenávidí, utečou před tvou Svatou tváří! Buď vůle Boží! Zde je seznam článků o nepříjemné otázce .


Reskript na tradiční mši: 

tisková zpráva Latinské masové společnosti a

FIUV

V úterý 21. února tisková kancelář Svatého stolce zveřejnila reskript , který potvrzuje pro Dikasterium bohoslužby některé právní body ve vztahu k výkladu apoštolského listu Traditionis kustodes papeže Františka.

Klíčové je, že od nynějška může povolení k užívání farního kostela pro oslavy misálu z roku 1962 udělovat pouze dikasterium. Reskript odkazuje na kánon 87.1, který říká, že biskupové mohou zrušit závazky univerzálního práva pro dobro duší ve své diecézi: to již neplatí, protože věc je „vyhrazena Svatému stolci“.

Účinek tohoto rozhodnutí bude záviset na tom, do jaké míry závisí současné uspořádání slavení misálu z roku 1962 na využití farních kostelů v dané lokalitě; možnost biskupů požádat dikasterium o povolení pokračovat v oslavách v těchto kostelích; a odpověď Dikasteria na tyto žádosti.

Pokud biskupové po celém světě požádají o povolení, aby se všechny slavení mše z roku 1962 konaly ve farnostech jejich diecézí, bude dikasterium čelit mnoha stovkám případů, které je třeba zvážit, což nastolí otázku proveditelnosti jejich uskutečnění.

Latinská mešní společnost a FIUV by rády vyjádřily své zděšení nad tím, že autorita nad záležitostí takové pastorační citlivosti byla centralizována tímto způsobem.

Nebude-li povolení uděleno tam, kde nejsou snadno dostupná alternativní místa pro bohoslužby pro použití komunit připojených ke starší formě mše, dojde k vážnému pastoračnímu poškození.

Namísto jejich začlenění do farního života bude omezení používání farních kostelů marginalizovat a zužovat katolické věřící, kteří chtějí ve společenství se svými biskupy uctívat pouze formou liturgie povolenou církví. Tato touha byla popsána jako „spravedlivá aspirace“ papežem Janem Pavlem II. a tato liturgie byla popsána jako „obohacení“ papežem Benediktem XVI.

Zveme všechny katolíky dobré vůle, aby v této postní době pronesli modlitby a pokání za vyřešení tohoto problému a za svobodu starodávné latinské mše.


Praktické body

Reskript nemá automatický účinek : budou se konat oslavy, které byly stanoveny dříve, pokud biskup diecéze nesdělí kněžím a věřícím jinak. Rescript objasňuje nebo upravuje význam Traditionis Custodes , který je určen biskupům, a právě biskupové mají za úkol jej realizovat.


Během přípravy a plnění požadavků bude možné v oslavách pokračovat .

Reskript se nebude týkat oslav v místech bohoslužeb, která nejsou formálně klasifikována jako „farní kostely“. Úplné vysvětlení naleznete níže,

Další vysvětlení

Reskript obsahuje dva další body: výhradu Svatému stolci povolení ke zřizování nových osobních farností a povolení kněžím vysvěceným po zveřejnění Traditionis kustoda (16. července 2021) slavit s použitím misálu z roku 1962. jednoduše potvrdit uznávaný význam původní právní úpravy.

Na druhé straně bylo dostatečně poznamenáno, že biskupové mají právo v souladu s kán. 87.1 zrušit závazky univerzálního práva, také pokud jde o slavení starověké mše ve farních kostelech, pokud tato záležitost není výslovně vyhrazena Svatému stolci, což zjevně způsobilo určité zklamání v dikasterii.

Farní kostely jsou hlavním kostelem geografické farnosti: mnoho farností obsahuje více než jedno místo uctívání a mnohé ne. Mezi další místa uctívání patří „kaple“ (známé pod různými jmény v různých zemích), což jsou vedlejší kostely ve farnosti, které slouží duchovním farnosti. Zahrnují také kostely a kaple připojené k náboženským komunitám a soukromým domům; kostely označené jako svatyně; a kostely věnované službě určité neidentifikované skupině s odkazem na geografické hranice farnosti, tj. osobní farnosti a kaplanství (včetně etnických kaplanů).

Je na biskupovi, aby při zřizování, rušení nebo slučování farností ustanovil postavení církve jako farní církve (podle zavedených postupů).

 Nkteré diecéze mají mnoho nefarních kostelů; ostatní, velmi málo. V některých zemích nejsou žádné farní kostely, protože farní struktura nebyla vytvořena. V některých případech jsou katedrály farními kostely, v jiných nikoli.

Skutečnost, že existence nefarních kostelů je z historických a místních poměrů tak různorodá, činí pozornost na slavení misálu 1962 ve farních kostelech matoucí a omezení těchto slavností je potenciálně velmi svévolné a nespravedlivé. Omezení používání farních kostelů pocítí mnohem více například ve Spojených státech amerických než v Itálii.

Osobní farnosti jsou jednou z možných právních struktur, jejímž prostřednictvím lze formálně zajistit misál z roku 1962. V některých zemích, kde je v současné době rozšířená mše z roku 1962, jako je Anglie a Wales, byla tato struktura využívána velmi málo. Mezi alternativy patří zřízení svatyně pro slavení s tímto misálem nebo jeho slavení vedle reformované mše ve farním nebo nefarním kostele. Právní struktura osobní farnosti dává jmenovanému knězi mnoho povinností a výsad faráře, ale nečiní kostel, v němž sídlí, „farním kostelem“. Osobní farnost může být umístěna ve svatostánkovém kostele,

22. února 2023, Popeleční středa
- Zdroj






Transparentní účet na provoz stránek 2702644352/2010