Amazonská synoda a nové modely pro planetu
REPAM (Red Eclesial Pan Amazonica, přípravný výbor synody) minulý týden zveřejnil „lidové pojetí“ přípravného dokumentu pro amazonskou synodu. Samotný dokument byl zveřejněn již 8. ledna. K čemu je tedy toto druhé pojetí?
První verze byla označena za „těžkou“. Nová má rozšířit žádoucí cíle mezi lid v žádané podobě.
REPAM prohlašuje, že je třeba vyjít z hlasu lidu a ten prosadit v synodě. Kritici však poukazují na to, že REPAM chce nejdříve vyvolat „připravené mínění“, a to předložit synodě jako předem stanovený výsledek.
Kardinál Hummes prohlásil:
Laici odvádějí velkou práci, ale je jen velmi málo kněží, kteří mohou udělovat svátosti.
A hned nato:
Synoda si musí položit otázku, pro jaké rozvojové modely se rozhodne, jak pokud jde o Amazonii, tak pokud jde o planetu.
Podle REPAMU nové schéma bylo napsáno tak, aby systemizovalo odpovědi z dotazníku k synodě, a stanovilo přípravu, jak má synoda probíhat.
REPAM organizuje „shromáždění“ ve všech devíti státech, které se budou synody účastnit, a v nich bude proveden dotazníkový výzkum, který má uskutečnitdo 30. ledna 2019. Brožura určuje směr myšlení 28 otázkami, na které má každé shromáždění odpovědět.
Jako popříklad dvě z těchto 28 otázek:
Jak spojit speciální vlastnosti domorodců se svátostmi?
Jakou účast má mít společenství věřících na službách, které církev prokazuje v Amazonii?
V dokumentu se nemluví otevřeně o „ženatých kněžích“ ani „jáhenkách“ ale mluví o nich jak Hummes tak Erwin Kräutler. V brožuře stojí:
Musíme podrobit obsahy, metody a představy revizi, abychom dosáhli ztělesnění pastorace. K tomu potřebujeme nové úřady pro zástupce pastorace. Musíme najít úřad, který bude svěřen ženám vzhledem k centrální roli, kterou v této společnosti zaujímají, a vytvořit na teritoriu vzniklý domorodý typ kněžství, aby Boží lid blíže pociťoval Eucharistii.
K tomu má sloužit dvanáct otázek:
2. Co je pro církev amazonským kořenem a jaké má mít znaky?
3. Výzvou Amazonie je nemožnost slavit na všech místech Eucharistii. Co musíme udělat?
4. Jakou roli mají sehrát laičtí muži a ženy v katechetické a liturgické pastoraci a v obraně společného domu?
5. Jak může církev odpovědět na nespravedlnosti v Amazonii?
6. Jaké vlastnosti mají mít osoby, které hlásají v Amazonii dobrou novinu?
7. Jaké jsou vlastní služby a úřady v Amazonii a jejich církevní jurisdikce, a čím se vyznačují?
8. Jaké vlastní služby a úřady si Amazonie musí vytvořit a podporovat?
9. Jakým způsobem může zasvěcený život se svými charismaty přispět k výstavbě církve s amazonskými kořeny?
10. Jakou roli přiznat v našem snu o amazonské církvi ženám?
11. Jak přispívá lidová zbožnost k tomu, aby byly vytvořeny nové možnosti církve v Amazonii?
12. Jak mohou média a různé formy komunikace, které v Amazonii existují, přispět k autonomní církvi v Amazonii?
Ústřední poselství je ještě jednou opakováno a vytištěno velkým písmem:
„MY VŠICHNI MUSÍME DO TOHO PROMLUVIT, ABYCHOM NAŠI CÍRKEV ZMĚNILI!“
Nemají se změnit jednotlivci, nýbrž změnit se musí církev, pokud jde podle REPAMU a některých osob o amazonskou synodu.
Biskup Luigi Negri poukázal hned další den na závažné problémy:
To, co je na této situaci nepřijatelné, je skutečnost, že přípravné materiály znějí jako předem připravené dokumenty. Všechny argumenty jsou předem předepsány.
Bergoglio mluví o nouzovém stavu, jakoby církev měla rozhodnout o osudu Amazonie.
(pokud tomu nemá být obráceně, že AMAZONIE MÁ ROZHODNOUT O OSUDU CÍRKVE)
Katholisches